Intervisie voor functionarissen die werken met hoogbegaafde volwassenen.

Op maandag 17 april 2023 zijn we gestart met intervisie voor coaches/begeleiders van hoogbegaafde volwassenen.

Iets voor jou? Op donderdag 29 februari 2024, woensdag 17 april 2024 en woensdag 12 juni 2024 is er weer intervisie.

Ben je coach, leidinggevende, HR-medewerker, ARBO arts, POH GGZ, loopbaanadviseur oid en heb je in je werk te maken met hoogbegaafde volwassenen? Lees dan vooral verder…..

Aanleiding:

In ons werk als coach van hoogbegaafde volwassenen komen wij, net als onze coachees zelf ook vragen tegen die naar ons idee te maken hebben met hoogbegaafdheid en (het  begeleiden van) hoogbegaafde volwassenen. Deze vraagstukken vragen om reflectie waarmee we onze expertise willen verrijken.

Herken je je in onderstaande vraagstukken en wil je die graag met andere begeleiders van hoogbegaafde volwassenen bespreken? Dan is onze intervisiegroep mogelijk iets voor jou.

  • Hoe werk je met hoogbegaafde volwassenen van weten naar bewustwording?
  • Hoe kan ik mijn eigen ervaring als hoogbegaafde in de begeleiding inzetten?
  • Welke modellen en theorieën over hoogbegaafdheid zijn goed toepasbaar in de begeleiding?
  • Wat zijn veel voorkomende begeleidingsvragen van hoogbegaafde volwassenen?
  • Ken ik mijn valkuilen als begeleider van hoogbegaafde volwassenen en hoe kan ik deze sneller zien aankomen en/of voorkomen?
  • Hoe kan ik scherp krijgen of de vraag te maken heeft met hoogbegaafdheid of dat er (ook) een ander vraagstuk wat om therapie of behandeling vraagt?

Intervisie

Intervisie is een manier om met werk gerelateerde vraagstukken bezig te zijn. Het uitgangspunt van intervisie is dat meerdere professionals (in dit geval begeleiders van hoogbegaafde volwassenen) samen leren over de effectiviteit van hun interventies. Het accent in intervisie ligt op leren en ontwikkelen door met anderen te reflecteren op praktijksituaties/ervaringen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om te komen tot één juiste oplossing, er kunnen meerdere visies naast elkaar bestaan. 

Intervisie is leren van ervaringen waarbij deelnemers een beroep doen op andere deelnemers om mee te denken over vraagstukken en knelpunten die spelen in werk. Dit meedenken gebeurt niet door het aandragen van oplossingen, maar door het stellen van vragen om zo zicht te krijgen op het ingebrachte vraagstuk, het onderliggende thema en zicht te krijgen op verschillende handelingsalternatieven.

Reflecteren en vragen stellen zijn de belangrijkste vaardigheden van de deelnemers in intervisie. Door het gesprek vergroot je het inzicht in het eigen handelen en ontstaat meer bewustwording van (on)gewenste patronen. Reflecteren gaat over betekenisgeving aan ervaringen, niet over goed of fout.

Methode

Inmiddels zijn er diverse methodes beschreven die kunnen helpen om een constructieve bijeenkomst te hebben. Door de stappen van een bepaalde methode te volgen blijven we gemakkelijker uit het oordeel, wordt het geen casusbespreking die leidt tot de ‘juiste’ oplossing is en blijft er ruimte voor verkennen, onderzoeken en leren. Elke keer kiezen we in overleg met de deelnemers een bepaalde methodiek en spreken we af ons daaraan te houden. Zo doen we ook ervaring op met verschillende methodes van intervisie doen. Bekende intervisiemethodes zijn: de incidentmethode, de Socratische methode, het 5 of 10 stappenmodel, de Balint-methode, waarderend roddelen, leren van successen, de clinic-methode, het rollenspel enz.

Voorbeelden van reflectieve/onderzoekende vragen

  • Waarom handel ik op deze manier? Wat beweegt mij? Welke motieven sturen mijn manier van handelen?
  • Wat is de meerwaarde /winst van mijn gedragspatronen?
  • Hoe komt het dat ik opnieuw in bepaalde situaties terecht kom? Welke overwegingen en opvattingen leiden mij? Wat is hierin mijn grootste verleiding/valkuil?
  • Zijn er ook andere manieren om te bereiken wat ik graag wil bereiken?

Voorwaarde om deel te kunnen nemen aan intervisie:

  • De bereidheid hebben om naar je eigen gedrag/handelen te kijken en daarvan te willen leren.
  • Nieuws-gierige en leer-gierige houding
  • Zoek-houding in plaats van weet-houding
  • Enige ervaring in het begeleiden van hoogbegaafde volwassenen

Tijdstip bijeenkomst: van 18.30-20.30 uur

Locatie in de stad Groningen. We streven naar een groep van 6 tot 8 deelnemers en we hopen op een gemêleerde groep naar achtergrond, ervaring en werkcontext.

Bij belangstelling kun je je aanmelden op info@bovenhetmaaiveldcoaching.nl

Mocht je niet kunnen op de genoemde data laat dan toch even weten dat je interesse hebt.

Kosten 7,50 voor huur locatie en koffie en thee.

We denken aan 5 bijeenkomsten per jaar en op de startbijeenkomst bepalen wat een geschikt dag en tijdstip is voor een ieder.